donderdag 18 februari 2010

Bent u ook zo nieuwsgierig naar de E-reader?


Ze zijn er! Sinds enkele weken zijn de Westfriese bibliotheken in het bezit van E-readers. Binnenkort willen we gaan starten met de uitlening van de readers maar natuurlijk ook van E-books. Deze zullen in de toekomst ook vanaf de website te downloaden zijn.

Bent u ook zo nieuwsgierig naar DE gadget van 2010? Wilt u de E-reader wel eens uitproberen? Dan hebben we u nodig! Wij zijn op zoek naar een enthousiast 'testpanel'.
Een testpanel dat ook bereid is om via ons weblog haar mening en visie te geven.
Wilt u deel uitmaken van dit testpanel? Stuurt u dan een mail, met daarin in welke vestiging u leest, naar Elise Groot via egroot@bibliotheekwfo.nl.
Zij neemt zsm contact met u op. Reageer snel want er is plaatst voor slechts twee keer een groep van 11 testers!

INSCHRIJVEN NIET MEER MOGELIJK! DE TESTPANELS ZIJN COMPLEET!

7 opmerkingen:

  1. Hallo,

    ik ben toegelaten tot het testpanel en ben erg nieuwsgierig naar de readers. Voor mij van belang is dat ik met een electronische versie van de nieuwe boeken natuurlijk veel makkelijker de nieuwste titels kan lezen die in de bibliotheek beschikbaar komen. Bij nieuwe of populaire boeken kan het in de bibliotheek natuurlijk altijd voorkomen dat de titel niet beschikbaar is. Bij een ereader is dat probleem uit de wereld, iedereen kan zovaak en zolang hij nodig heeft een boek lezen.
    Voor mij van belang is dat ik boeken wel kan delen, dat kan als het goed is met de Sony reader. Mijn vrouw wil namelijk ook zo'n apparaat, dus als een gekocht boek maar 1x op een reader is te zetten lijkt mij dat een nadeel. Vaak lezen we een nieuw boek samen en daar kan best wel lang overheen gaan. We hebben namelijk niet altijd evenveel tijd en zin om te lezen. Dat is meteen ook wel weer een nadeel, je zou natuurlijk in ons geval 2 readers nodig hebben. Maar goed, als het net zo ideaal is als ik mijzelf nu voorstel zou dat niet het grootste probleem moeten zijn.
    Wat ik wel wat jammer vind is dat er tot nu toe vooral verhalenboeken in ereader formaat lijken te verschijnen. Zelf heb ik een brede interesse en lijkt mij dat ook andere, misschien zeer specifieke boeken over bijzondere onderwerpen wat makkelijker uitgebracht kunnen worden omdat de drukkosten voor de uitgever vervallen. Dat zou de toekomst natuurlijk kunnen uitwijzen of dat inderdaad gebeurd.
    Ik heb de reader nog niet gezien maar ik hoop dat ook tijdschriften makkelijk te lezen zijn. Die zijn soms in pdf te zien en niet in epub formaat.

    Kortom, ik ben heel, heel erg benieuwd en ik heb al een mail binnen dat de reader binnenkort klaar ligt en ik mijn ervaringen met de lezers van u biebblog mag delen. Ik zal er zeker gebruik van maken!

    Jack

    BeantwoordenVerwijderen
  2. deel twee van de reactie:
    Door middel van het internet kan het zo zijn dat mensen een boek wat ze hebben gelezen erg leuk vinden. Soms is het niet mogelijk dat boek dan makkelijk te kopen of te lenen. Soms lees ik wel eens iets en ga ik wel op zoek, maar het is toch een heel gedoe. Daar heb ik niet zoveel zin in. Ik denk dat de ereader voldoet in een behoefte van snelle informatie en ook meteen, dus zonder wachten, uitstel enzovoort. Hyves, twitter, het is allemaal erg vluchtig, het lijkt erop dat het boek in electronische vorm daar best in zou kunnen passen.
    Op zich ben ik erop tegen dat rechten worden beperkt. Echter, het zou in het kader van het lezen via de bibliotheek wel kunnen dat boeken door middel van een electronische manier beveiligd zijn tegen kopieren of een tijdelijke houdbaarheid hebben. Het lijkt mij een ideale manier van lenen.

    Tijdens vakanties hebben we meer tijd om te lezen en zou ik dolgraag veel boeken meenemen. Wat dan onhandiger is dat het apparaat gestolen zou kunnen worden. Tijdens vakantie kan een tent wat moeilijk worden afgesloten. Echter, tegenwoordig zijn ook kinderen met draagbare spelcomputers, dure mobiele telefoons, navigatie en dergelijke. Laten we het dievengilde maar verder niet op ideeen brengen.

    Binnenkort is mijn vrouw jarig, ik heb nu besloten dat ze waarschijnlijk wel graag een ereader zou willen hebben. De verrassing zal enorm zijn! Misschien is ze wel net zo blij hiermee als met de boormachine van vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naar aanleiding van de test, ik kan bijna niet wachten ben ik alvast op “ zoek “ gegaan alsof ik een reader zou willen kopen.
    Ik ben bij de mediamarkt geweest in Alkmaar. Dat is een enorme winkel waar 1 meter stellingruimte ingericht was voor ereaders (in de buurt van de netbooks, de kleine laptops zeg maar).
    De teleurstelling daar was enorm. Ik vind het kopen van een ereader een grote aanschaf en toch ook wellicht wel een trend, ik hoor er best wel om me heen een aantal mensen over. De mediagigant geeft aan wel de grootste keuze in readers te hebben, maar de realiteit vind ik verre daarvan. Het is het bezoek niet waard.

    De aandacht die de media winkel eraan geeft vond ik beneden de maat. De artikelen waren onduidelijk gelabeld, niet bij iedere reader was duidelijk welke bestandsformaten getoond konden worden. Er waren een aantal lege plekken en veel types ontbraken.
    Zo was van de Sony alleen de prs-300 aanwezig en niet de grotere “broer” prs-600 terwijl die twee toch door Bol.com naar voren worden geschoven als eerste keuze. De andere readers daarvan werd dus niet duidelijk wat er precies mee kon.

    Je bent dus als koper van een ereader op dit moment toch wel afhankelijk van de informatie die je kunt krijgen op internet. Misschien ouderwets dat je eigenlijk voor de aanschaf een product eigenlijk gewoon zou willen zien en de grootte enzovoort van tevoren wil weten. De eerste indruk van een van de typen die er wel lagen die was positief. Wel een vertraging bij het tonen van het scherm, maar redelijk snel en het beeld staat mooi rustig op het scherm. Er lagen 5 inch schermen, die zijn te mini vind ik.
    Maar zelfs de 6 inch vind ik in eerste instantie best wel klein. Een pocket leesformaat van normale boeken is al beperkt, maar 6 inch is nog kleiner. Het type wat ik uiteindelijk heb bekeken ben ik alweer vergeten. 6 inch is dus het minimum volgens mij, ik ga ervan uit dat er zeker grotere schermen zullen komen. Dat lijkt mij meer comfort geven.

    In het streekhof zal ik dixons en beerepoot nog eens gaan bezoeken. Ik weet niet hoe snel die zijn in de acceptatie van deze “nieuwe” ontwikkeling.

    Op basis van de conclusies die via internet getrokken kunnen worden dus de rest van het verhaal.
    Mijn keuze zou in de eerste instantie de prs600 zijn. Een tijdschrift die je kunt downloaden is snel 50 mb groot, dan is een intern geheugen van 512 mb zo vol! Er zou dus zowiezo geheugen bijgeprikt moeten kunnen worden en dat kan bij die prs600.
    Van belang volgens bol.com is dat het Epub formaat wordt ondersteund. Dit epub formaat schijnt nu vrij algemeen geaccepteerd te zijn als de nieuwe standaard. De winkel Amazon.com heeft een ander formaat en een andere reader. Lezen van een boek in het engels wordt nu volgens mij makkelijker, ik heb ergens gezien dat in een reader ook een soort woordenboek gehangen kan worden. Als je dan op een woord klikt zie je de betekenis daarvan. Dat lijkt mij erg praktisch. Overigens lees ik ook over “regional restrictions” oftewel regiobepalingen bij gebruik van boeken op een ereader. Waarschijnlijk kunnen boeken ook nog beveiligd zijn naar regio waar de boeken gekocht en gelezen worden. Dit zorgt er wellicht voor dat boeken van Amerikaanse sites niet in Europa op een ereader gelezen kunnen worden
    http://www.ereaders.nl/beste_website_engelstalige_ebooks_

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens het testpannel veel succes, ga alvast maar sparen voor zo'n eigen apparaat, want als je 'm eenmaal hebt wil je niet anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 2e week test e-reader

    Deze week 2 berichten in de krant over e-readers.
    Het eerste artikel over het snel verouderen van een e-reader.
    Het tweede arikel kwam van Apple, zij hebben besloten om de i-pad
    (nog) niet uit te brengen in Nederland.
    Als echt Apple-fan zou ik zeggen:' een gemiste kans "
    Ik verwacht niet dat ik binnenkort een e-reader zal aanschaffen omdat ik het lezen van een boek veel leuker vind. Maar als ik het zou doen dan zou het een i-pad zijn van Apple. Helaas is dat voorlopig niet mogelijk tenzij je natuurlijk een anderstalige versie wilt.De bieb overweegt om 300 titels op de site te zetten .
    Mij lijkt dat niet voldoende. Ik wil graag zelf een boek uit kunnen kiezen of eventueel aanvragen. Ik zou me beperkt voelen in mijn leesgedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag heb ik de ereader weer ingeleverd, want de termijn is om. Ik vond het erg leuk de ereader geprobeerd te hebben, maar zal er zelf op dit moment geen aanschaffen. Hoewel ik wel voordelen zie van het gebruik (handig meenemen)vind ik het niet prettig lezen. Het scherm is veel te klein, zodat je te kort tekst in een keer kunt bekijken. Ik lees vrij snel en dan is de bladzijde zo om. Dan kun je natuurlijk het kleinste lettertype gebruiken, zodat er meer tekst op staat, maar dat leest ook niet echt prettig.
    Bij het omslaan van de bladzijde wordt het beeld even donker, wat vermoeiend is voor de ogen.
    Ik kan het lezen minder lang volhouden. Met een boek kan ik wel een hele avond lezen. Met een ereader heb ik er eerder genoeg van.
    Een ereader met een groter beeldscherm zou me misschien beter bevallen.
    Wel bedankt bibliotheek voor het uitproberen van de reader! Ik vond het erg leuk om het op deze manier uit te proberen en reakties van anderen te lezen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een Sony 300 e-reader. Een klein apparaat, lichggewicht en makkelijk te bedienen. Lezen van het scherm bevalt me goed. Ik lees geconcentreerder dan in een boek.
    Het installeren van mijn ereader op mijn pc was eenvoudig en Adobe Digital Editions en de registratie was iets lastiger, maar het is allemaal gelukt. Daarna aangemeld bij een bieb met eportal en via Netlibrary een boek geleend. Dat is best even zoeken, ik vind Eportal niet gebruiksvriendelijk. Bovendien is het aanbod nog erg beperkt. Het zou fijn zijn als je een totaaloverzicht van alle beschikbare titels kunt krijgen (de beschrijving hoeft er van mij niet bij)en graag snel veel nieuwe titels erbij. Het geleende ebook natuurlijk direct op de reader zetten en weer inleveren! Dan kan een ander het weer lezen. Fijn dat de resterende leendagen ook op de reader te zien zijn.

    BeantwoordenVerwijderen