maandag 1 maart 2010

Lezers testen e-readers!

Twee weken terug heeft de bibliotheek een oproep geplaatst voor twee testpanels die e-readers voor de bibliotheek willen testen.

De aanmeldingen kwamen met grote getalen binnen en we kunnen u nu melden dat beide panels compleet zijn!

Deze maand starten we met het eerste testpanel. In april zullen de e-readers door het tweede testpanel worden getest. Wij zijn benieuwd!

De bevindingen van het testpanel kunt u hier op ons bieblog volgen en u kunt hieronder eventueel meepraten en discussieren over deze nieuwe hype.

Lees hieronder de ervaringen van ons testpanel!

23 opmerkingen:

  1. Naar aanleiding van de test, ik kan bijna niet wachten ben ik alvast op “ zoek “ gegaan alsof ik een reader zou willen kopen.
    Ik ben bij de mediamarkt geweest in Alkmaar. Dat is een enorme winkel waar 1 meter stellingruimte ingericht was voor ereaders (in de buurt van de netbooks, de kleine laptops zeg maar).
    De teleurstelling daar was enorm. Ik vind het kopen van een ereader een grote aanschaf en toch ook wellicht wel een trend, ik hoor er best wel om me heen een aantal mensen over. De mediagigant geeft aan wel de grootste keuze in readers te hebben, maar de realiteit vind ik verre daarvan. Het is het bezoek niet waard.

    De aandacht die de media winkel eraan geeft vond ik beneden de maat. De artikelen waren onduidelijk gelabeld, niet bij iedere reader was duidelijk welke bestandsformaten getoond konden worden. Er waren een aantal lege plekken en veel types ontbraken.
    Zo was van de Sony alleen de prs-300 aanwezig en niet de grotere “broer” prs-600 terwijl die twee toch door Bol.com naar voren worden geschoven als eerste keuze. De andere readers daarvan werd dus niet duidelijk wat er precies mee kon.

    Ik ben ook in het Streekhof geweest bij Dixons en Beerepoot (ep partner). Bij Beerepoot hadden ze geen ereaders maar konden ze wel bestellen. De voorraad die ze hadden was opgekocht door de bibliotheek…. Dus toen naar Dixons. Ook daar miste ik informatie. Bijvoorbeeld de grootte van het scherm, de bestandsformaten die werden gelezen en verder werd er eigenlijk maar 1 merk gepresenteerd Bebook.

    Je bent dus als koper van een ereader op dit moment toch wel afhankelijk van de informatie die je kunt krijgen op internet. Misschien ouderwets dat je eigenlijk voor de aanschaf een product eigenlijk gewoon zou willen zien en de grootte enzovoort van tevoren wil weten. De eerste indruk van een van de typen die er wel lagen bij mediamarkt die was positief. Wel een vertraging bij het tonen van het scherm, maar redelijk snel en het beeld staat mooi rustig op het scherm. Er lagen 5 inch schermen, die zijn te mini vind ik.
    Maar zelfs de 6 inch vind ik in eerste instantie best wel klein. Een pocket leesformaat van normale boeken is al beperkt, maar 6 inch is nog kleiner. Het type wat ik uiteindelijk heb bekeken ben ik alweer vergeten. 6 inch is dus het minimum volgens mij, ik ga ervan uit dat er zeker grotere schermen zullen komen. Dat lijkt mij meer comfort geven.

    Op basis van de conclusies die via internet getrokken kunnen worden dus de rest van het verhaal.
    Mijn keuze zou in de eerste instantie de prs600 zijn. Een tijdschrift die je kunt downloaden is snel 50 mb groot, dan is een intern geheugen van 512 mb zo vol! Er zou dus zowiezo geheugen bijgeprikt moeten kunnen worden en dat kan bij die prs600.
    Van belang volgens bol.com is dat het Epub formaat wordt ondersteund. Dit epub formaat schijnt nu vrij algemeen geaccepteerd te zijn als de nieuwe standaard. De winkel Amazon.com heeft een ander formaat en een andere reader. Lezen van een boek in het engels wordt nu volgens mij makkelijker, ik heb ergens gezien dat in een reader ook een soort woordenboek gehangen kan worden. Als je dan op een woord klikt zie je de betekenis daarvan. Dat lijkt mij erg praktisch.

    Door middel van het internet kan het zo zijn dat mensen een boek wat ze hebben gelezen erg leuk vinden. Soms is het niet mogelijk dat boek dan makkelijk te kopen of te lenen. Soms lees ik wel eens iets en ga ik wel op zoek, maar het is toch een heel gedoe. Daar heb ik niet zoveel zin in. Ik denk dat de ereader voldoet in een behoefte van snelle informatie en ook meteen, dus zonder wachten, uitstel enzovoort. Hyves, twitter, het is allemaal erg vluchtig, het lijkt erop dat het boek in electronische vorm daar best in zou kunnen passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn naam is Tiny Korff en heb me opgegeven als tester voor de E-reader.
    Ik hou van nieuwe dingen ontdekken en uitproberen.
    Ik lees veel en het leek me interessant om de E-reader uit te testen
    1 maart j.l de E-reader opgehaald en meteen aan de slag gegaan.Het apparaat zie er mooi strak uit. De handleiding is duidelijk en de knoppen wijzen voor zich.Het vergroten van de letters is wat lastig. Om de zinnen wat langer te maken heb ik de tekst gekanteld waardoor je leest op de breedte van het scherm
    Tevens doe ik een elastiekje om de omslag zodat ik liggende kan lezen zonder dat je het apparaat vast moet houden
    Ik heb op googel gezocht naar meerdere E-readers.
    Er komen er steeds meer op de markt, gelukkig komen er ook steeds mogelijkheden op het apparaat.
    ik heb een Sony 300.dat is één van de eerste die op de markt was . Je kan er inderdaad mee lezen maar dan houdt het ook op
    De nieuwste E-readers hebben een aanraakscherm,back light meer geheugen een SD kaartje waar je luister boeken en gedownloade boeken op kunt plaatsen en is gelijk een MP 3 speler met oordopjes
    sommigen hebben een groter scherm wat wel een vereiste is !! Er is een nieuwe technologie in Amerika en komt eind van dit jaar op de markt dan komen de E-readers voor de helft van de prijs op de markt.
    Deze Sony 300 is de eerste en simpelste misschien voor de bibliotheek wel goed want je mag bij uitleen niet de E-reader aan je PC koppelen.
    Het is heel erg wennen het leest voor mij nog niet echt lekker. Maar de drie weken zijn nog niet om.
    groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Ook ik zit in het testpanel en heb gisteren de ereader opgehaald bij de bieb. Thuis meteen gekeken hoe zoiets werkt. Er zat een handleiding bij, maar dat was niet eens nodig. Het apparaat is erg gemakkelijk in gebruik. Er stonden 13 boeken op, dus keus genoeg. Ik had meteen zin om Stieg Larsson te lezen, dus ging 's avonds lekker lezen.
    Het is wel even wennen dat je zo vaak een bladzijde om moet slaan, om lekker te kunnen lezen heb ik de letters iets vergroot. Dit houdt in dat je vaak de bladzijde moet omslaan en je niet echt lekker 'door kunt lezen'
    Verder lijkt het me een ideaal apparaat voor op vakantie. Geen zware stapels boeken meer, maar hup apparaat in de koffer en klaar!
    Na enige tijd lezen wel hele moeie ogen, maar dat is misschien wennen? Later meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. deel twee


    Het apparaat is redelijk zwaar en het schermpje is heel klein. De stand s geeft zeer kleine letters die niet lekker lezen. Als je de reader op de zijwaartse leesstand zet lukt het beter, typisch is dat. Misschien toch gewenning.
    De achterkant van het boek kun je niet gewoon echt niet lezen. Inzoomen op het plaatje lukt niet, en dat vind ik echt heel erg jammer.

    De kwaliteit van het scherm is mooi, het spiegelt niet. Na wat langere tijd wen je aan het kleine schermpje. Toch blijft het wat onrustig lezen.


    Uiteraard zou je naar mijn idee alles op de ereader moeten kunnen lezen. Dus ook tijdschriften, kranten enz. Op de reader die getest wordt staan alleen epub bestanden. Het is niet de bedoeling dat er ook pdfs op worden gelezen. Die pdfs kunnen bestanden zijn van bijvoorbeeld tijdschriften. Ik weet niet in hoeverre ook tijdschriften of kranten makkelijk te lezen zullen zijn. Ook daarin is een grote reader in het voordeel lijkt me.

    Ook lijkt het mij handig om dingen niet uit te printen maar via de reader te krijgen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je bij uitgebreide reisplannen de informatie over bezienswaardigheden via de reader meeneemt. Mijn vrouw vindt echter de aantekenfunctie dan wel belangrijk. Mij lijkt het dan weer van belang dat je zo ergens heen kunt springen.

    Tijdens vakanties hebben we meer tijd om te lezen en zou ik dolgraag veel boeken meenemen. Wat dan onhandiger is dat het apparaat gestolen zou kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 1 Maart, de reader is opgehaald en er zijn wat avonden gelezen. Ik overweeg de aanschaf van een reader ondanks dat het misschien in de toekomst goedkoper wordt of er readers komen die meer mogelijkheden geven. Mijn overwegingen daarin zijn:
    - de boeken die ik leen van de bibliotheek kan ik niet vaak binnen drie weken lezen en als een boek is gereserveerd kan hij niet worden verlengd
    - je kunt makkelijk wat meer boeken meenemen zonder dat je een heel krat bij je hebt
    - het wordt ook mogelijk de nieuwste boeken te lezen

    De mogelijkheden van draadloos netwerk, kleurenscherm en andere dingen zal ik hopelijk niet missen als ik nu toch al zo’n apparaat koop.

    Het pakket wat door de bibliotheek is geleverd is klein en handzaam. Dat is de reader ook het is de prs300 geworden en dat is een reader met 5 inch scherm.

    Een aantal dingen duren wat langer om te ervaren, vandaar dat het goed is om een reader wat langer op proef te hebben. Ik snap nu ook beter dat sommige mensen hun reader weer relatief snel via marktplaats tweedehands aanbieden. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat het lezen van zo’n apparaat je op langere duur gaat bevallen. Want nadelen voor bediening of leeservaring kunnen er zeker wel zijn. Ondanks de soms lyrische verhalen over producten op internet.

    Op de readerpaginas op internet worden testen gepresenteerd. Maar een test is soms erg beïnvloedbaar, je weet uiteraard niet welke belangen een schrijver heeft en of hij betaald wordt om iets te schrijven. Soms moet je uit kleine opmerkingen halen dat er grote nadelen zijn. Met andere woorden, je moet heel vaak de bladzijde omslaan. Bij een verslag over het gebruik van de dr800s staat dat de bladerknop niet makkelijk te bereiken is. Dat is wel een groot nadeel. Liefst zou ik zien dat er meerdere bladermogelijkheden bij de ereaders zouden zitten liefst aan de buitenkant van het apparaat omdat dit meer lijkt op mijn leeshouding bij boeken. En omdat knoppen aan de buitenkant ook makkelijk te bedienen zijn.

    Ik vind het goed dat de reader wordt beschermd door de flap. Het ziet er mooi uit.

    Het opstarten duurt eventjes, maar het is niet erg nadelig.
    In eerste instantie in de rechtopstaande stand begonnen. Het valt tegen dat er maar 1 knop is op het apparaat waarmee je kunt doorbladeren. Die knop is ook nog eens ongunstig gelegen. Ook linkshandigen krijgen bij de sony prs 300 dezelfde handicap als rechtshandigen namelijk dat de bediening redelijk eenzijdig is, de knop zit precies in het midden, dus je laat er wat moeilijk je vingers op zitten en ook wel wat zwaar klikt. Na een avond lezen had ik een zere pols. Je blijft maar bladeren, zeker als je snel leest moet je om de haveklap de knop indrukken.

    Later bedacht ik dat je ook het scherm overdwars kunt lezen. Die moet ik nog eens proberen dacht ik, ik denk dat het niet eens zo’n verkeerde optie is omdat de bediening dan logischer lijkt te zitten. Na wat testen bevalt mij die zijwaartse leesstand me beter dan de rechtop variant. Eigenlijk raar dat je dat draaien van het scherm niet met 4 kanten kunt doen zodat je vrij bent waar je de bediening hebt, boven, links, rechts of beneden.

    Het is een beetje raar, als je een instelling van lettergrootte doet moet je die opnieuw herhalen bij ieder boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat ik een e-reader mocht testen!op de dag dat het klaar lag heb ik het zo snel mogelijk afgehaald, omdat ik zeer nieuwsgierig was hoe dit nog zou lezen. Tenslotte is het toch de toekomst!
    de handleiding was duidelijk, zelfs zonder het gelezen te hebben .. kon zelfs ik een boek openen!dat ging dus helemaal goed.

    het was die dag behoorlijk zonnig buiten, dus ben uitgebreid in de zon gaan zitten, en toen was het nog duidelijk leesbaar. Dat is al positief.

    ook de handzaamheid, lekker klein, makkelijk vasthouden.. heerlijk hoor! alleen het bladeren .. dat kan niet zo gemakkelijk, en jammer dat je van de boeken die erop staan niet de achterkant kan lezen. of misschien moet ik dit nog uitvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de e-reader aangevraagd omdat ik (en m'n gezin) erg benieuwd was hoe dat nou in het echt zou bevallen. We hebben 'm nu een week en degene die er het meest gebruik van maakt is mijn oudste zoon van 13, maar dat heeft voor een groot deel ook te maken met het boekenaanbod.
    M'n kinderen hadden sowieso geen handleiding nodig, die werken ermee alsof ze nooit anders gedaan hebben. Ik heb de handleiding wel doorgelezen om te begrijpen hoe het apparaat aangaat, maar verder wijst alles zichzelf. Ik vind de e-reader een grappige aanvulling op 'echte boeken', en ik zie veel voordelen, maar ik geloof niet dat het voor mij een vervanger gaat worden voor een boekenkast. Ik vind het prima lezen, maar niet zo ontspannen als een boek, je ogen raken sneller vermoeid. Ik mis in dit apparaat een touchscreen en een scherm dat licht geeft om nog even in bed te lezen. Maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat bij andere apparaten wel mogelijk is. Verder vind ik deze Sony een fijn compact apparaat dat je zo in je binnenzak of een handtas meeneemt. Ideaal als je veel met de trein reist enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben al een tijdje nieuwsgierig of zo'n e-reader wat is. Erg leuk dus dat ik hem via de bibliotheek uit kan proberen.
    De handleiding heb ik voor de vorm even doorgenomen om te kijken of er nog iets bijzonders in stond. Niet dus, iedereen kan er volgens mij zo mee aan de slag. Misschien dat je een handleiding nodig hebt als je boeken van internet downloadt.
    Het gebruik viel mij in eerste instantie erg tegen. Met name het in negatief oplichten van de bladzijde bij het 'omslaan' vond ik erg storend. Ik moet zeggen dat dit echter vrij snel went. Toen ik afgelopen zondag in het zonnetje een paar uur zat te lezen had ik met een vinger op de volgende bladzijde toets niet eens meer in de gaten dat ik omsloeg.
    Met de anderen ben ik het wel eens dat er weinig op een bladzijde past. In het donker moet ik het lettertype een slag groter zetten en dan is het ineens wel weer veel omslaan. je mist bij beperkt licht echt een verlicht scherm of een scherm dat zich aan de lichtomgeving aanpast. Veel andere types hebben deze optie wel.

    Ik moet zeggen dat er nog wel weinig reacties staan. Hoeveel mensen hebben een e-reader voor het testen ontvangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Verslag tweede week:
    Na wat langer lezen zou ik op dit moment waarschijnlijk graag de dr800s willen hebben. Het lijkt mij perfect om met die reader dan toch wat meer mogelijkheden tot het lezen te krijgen.
    Op de een of andere manier bevalt het electronisch lezen mij wel. Het bladeren heeft toch wel iets makkelijks. Zeker als je in bed leest of waar dan ook, e ziet niet met bladzijden te klooiien.
    De bladzijde in een boek waarin je bezig bent wordt goed bijgehouden. Verder kun je via internet “tips” voor mooie boeken binnenhalen. Ook kun je wat rustiger kijken voordat je een boek leent naar de beschrijvingen en misschien ervaringen van lezers. Ik vond de samenvattingen van boeken die op de reader stonden erg leuk. In principe gaat het dan niet om een volledig boek maar een gedeelte zodat je kunt kijken of het onderwerp en de schrijfstijl je aanspreken. Nooit verwacht een boek van Peter R. de Vries zo interessant te vinden. Die mogelijkheid om mensen maar een deel van de inhoud van een boek aan te bieden had ik zelf nooit bedacht. Maar digitaal kan dat prima natuurlijk.

    In de bibliotheek gun ik mezelf ok niet zoveel tijd om een selectie te maken van boeken. Kortom, naar mijn mening kan via internet met name voor drukbezette mensen wat meer informatie worden gegeven. De gewenste titels zijn natuurlijk altijd beschikbaar waardoor de hoeveelheid boeken die aangeboden worden er wat minder toe doet, de hoeveelheid uitleningen per 1 boek zijn onbeperkt. Als een bibliotheek 300 titels aanbiedt lijkt mij dat voorlopig voldoende. Voordat je die hebt gelezen ben ik in ieder geval jaren verder. Ik ga er wel even vanuit dat populaire boeken in dat assortiment zullen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tiny korf
    ervaringen van de tweede week
    het begint te wennen
    al zou ik op dit moment er 1 kopen is het in ieder geval 1 met meer mogelijkheden
    leen titels in de bieb is goed maar wel steeds de nieuwste boeken of boeken die heel veel uitgeleend zijn
    Er is weerstand bij de boekhandels maar ze hebben nooit een grote voorraad over en kunnen gewenst elke titel verkopen voor een e-book
    dit was de tweede week
    Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De e-reader begint al meer te bevallen. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik er steeds meer voordelen in ga zien, en dan vooral met vakantie, maar ook nu even makkelijk meenemen naar het werk om toch in pauzes lekker nog een bladzijde mee te lezen.
    ook het bladzijde omslaan heb je op gegeven moment niet meer in de gaten.
    Ook wel grappig, dat na de eerste week, er in de bijlage van de krant een stuk stond over e-readers en de snelle ontwikkeling ervan!
    Dat ze b.v. in de toekomst in kleur komen, dan vraag ik me af wanneer de bladzijden van een boek op kleur komen...lijkt mij toch dat gewone witte bladzijde met donkere letters het fijnst lezen.
    sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier mijn verslag en antwoorden op de vragen van week 2.
    Een e-reader zou ik zeker op dit moment niet kopen. De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel en de mogelijkheden zijn nu nog te beperkt. Ik zie de e-reader versmelten met een apparaat als de iPad waarmee je dan ook kan internetten.
    De portal met e-boeken zoals de bibliotheek in Hoorn heeft vind ik ook enigzins onhandig. Via, via wordt je doorgesluisd naar een engelstaligesite waar je je moet registeren enz enz.
    Het zal wel een strijd met de uitgevers worden, maar m.i. moet elk boek beschikbaar zijn. Van Elise heb ik begrepen dat e-books gewoon per stuk aangeschaft moeten worden. Ik zou zeggen een vergoeding per uitleen en je kan dan onbeperkt uitlenen. Ik heb nog even nageken hoe de prijsverhoudingen liggen, maar de digitale versie van Het Lot van de Familie Meijer (die ik nu op mijn e-reader lees) kost bij Bol.com net zo veel als de papieren versie. Tsja, dan koop ik toch liever een papieren versie. De nieuwste Henning Mankell is zelfs nog niet digitaal verkrijgbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het stuk hierboven is van mij.
    Van Ben dus.
    Reageren gaat hier niet echt handig moet ik zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. reactie Tiny Korff
    ten eerste is het reageren op deze site inderdaad niet handig, reacties staan op diverse plaatsen, vlg Elise is dat voor de volgende testers opgelost.
    Ik zou op mijn e-reader wel gesproken boeken willen beluisteren en muziek af luisteren
    Als er genoeg titels van mijn voorkeur aanwezig zijn ,deze altijd willen gebruiken
    Deze e reader voldoet niet helemaal aan mijn verwachtingen( ik had een ander beeld van het geheel)
    Als je de e-reader een poosje gebruikt went het wel snel
    groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De e-reader vandaag weer ingeleverd, en nog even gepraat over evt. uitleen van de e-reader zelf, dat dit toch wel mijn voorkeur zou hebben. Te meer omdat het kopen ervan nog kostbaar is, en de nieuwe ontwikkeling snel gaat.
    Zo zou ik het toch prettiger vinden er een te kopen met een iets groter scherm.
    ook is het jammer dat het kopen van een e-boek nog niet goedkoper is dan een "gewoon" boek, want we willen tenslotte wel de nieuwste boeken lezen!
    succes de testleden die nu aan de beurt zijn!
    sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zal een nieuw stukje voor testpanel 2 schrijven en vragen om alleen daar te reageren. Ik heb overigens wel alle reacties gelezen en verwerkt, het geeft een goede kijk op de zaak.
    Bedankt zoverre, blijf het blog volgen voor nieuwe ontwikkelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo,

    weet iemand misschien vanaf wanneer deze e-readers in de bibliotheek te leen zijn?

    Groeten, Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit zijn reacties van het eerste testpanel, er volgt nog een tweede. Daarna beslissen we hoe we hiermee verder gaan. Nog vóór de zomervakantie verwacht ik duidelijk in deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. E-book test week 1:
    Toen ik de oproep zag, wilde ik gelijk mee doen, omdat dit een perfecte gelegenheid zo'n e-book eens uit te proberen. Thuis even uitgeprobeerd. Het is erg makkelijk in gebruik, het wijst zich vanzelf.
    De volgende dag gelijk uitgeprobeerd in de trein, de plaats waarik veel lees. Dit is ideaal! Geen zwaar boek, zoals die van Stieg Larsson en nog meerdere boeken bij de hand ook! Het gewicht en de ruimte die het in mijn tas inneemt zijn de grote voordelen in vergelijking met het boek.
    Ik had verwacht dat ik snel vermoeide ogen zou hebben, maar dit viel me alles mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. week 2:
    Ik ben nog niet op zoek naar een e-book, maar zou er graag een willen hebben. Wat ik nog in overweging wil nemen zijn de e-books op A4 formaat waarop je ook kunt schrijven. Studie of documenten die ik voor mijn werk lees, kan ik op deze manier goed verwerken.
    Is het een idee dat de bieb e-books verhuurt? Ik zou dit wel in overweging willen nemen omdat ik nog niet bereid ben er zelf één aan te schaffen ivm de aankoopprijs.
    Als ik een e-book zou hebben, zou ik heel graag gebruik willen maken van e-books van de bibliotheek. Mijn geleende boeken zullen dan niet meer te laat terug gebracht worden, omdat ze dan automatisch aflopen of ik ze op elk gewenst moment kan 'terug geven', ook als de bibliotheek zelf gesloten is.
    Als de 300 boeken recent zijn en vooral het meer populaire genre bevatten, dan kan ik voorlopig wel vooruit. Ik lees nu zo'n 15 tot 20 boeken per jaar, dus dan zou ik wel een tijdje voort kunnen, een jaar of 2? Het is moeilijk inschatten, omdat niet alle boeken me zullen aanspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. week 3:
    Ik zou een e-book ook voor dvd's willen gebruiken, met daarbij dus een audiofunctie. Internet misschien ook, omdat een e-book een groter scherm heeft dan een mobiele telefoon of black berrie.
    Ik zou mijn e-book dagelijks in de trein gebruiken en op vakantie. Thuis zal ik het minder snel gebruiken, dan is een boek net zo prettig, omdat een boek tastbaarder en kleurrijker (kaft) is. Ik denk dat ik thuis het boek dat ik in de trein op mijn e-book aan het lezen ben, aan de kant zou leggen voor een ander tastbaar boek.
    Wat ik van de week merkte was het doorklikken naar het volgende stuk tekst. Ik had telkens dat het een paar stukken tekst terug sprong in plaats van de volgende. Dit kwam doordat ik blijkbaar niet goed genoeg op het juiste knopje drukte, ik nam het andere knopje mee. Maar ook als ik enkel op het juiste knopje drukte, ging het wel eens mis. De knopjes moeten dus niet te klein en niet de los zijn.
    De reader voldoet aan mijn verwachtingen en staat nu op mijn verlanglijstje. Hartelijk dank voor het mogen testen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit is voorlopig mijn laatste mail, de reader is vorige week ingeleverd en eigenlijk mis ik hem nu al.

    Na een aantal fantastische ideeen om drs800 te kopen heb ik eens een aantal youtube fimpjes http://www.youtube.com/watch?v=NrS1ZppOTWA&feature=related
    bekeken. Toen ben ik toch weer aan het twijfelen gebracht. De sony reader kent een betere methode om boeken logisch op te slaan zodat je ze beter kunt categoriseren. Kortom, ik weet nog niet of ik er al uit ben. Het mooiste zou zijn om een grote sony reader te hebben. De grote reader is waarschijnlijk niet echt nodig voor het lezen van een boek. Maar naast ebooks lijken tijdschriften of kranten mij leuk om te lezen via de reader. Verder kun je natuurlijk makkelijk ook reisboeken meenemen.
    De reader beviel mij tot nu toe erg goed. Het went erg snel om op deze manier te lezen. Op het eind had ik hem vooral dwars en dat gaat prima eigenlijk. Het lijkt me tot nu toe verslavend vanwege het aanbod en de mogelijkheden die dit digitaal lezen biedt. Als je een beetje creatief bent kun je er een heleboel op kwijt. Ik ben al een tijdje aan het struinen op
    http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_Reader_Matrix omdat ik een reader wil hebben met goede eigenschappen om pdfs te lezen en ook een die het materiaal niet op 1 hoop gooit zoals de dr800 dat doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wel, voor de lezers van mijn schijnbaar eindeloos lange verhalen hier een vervolg op het zoeken naar de ideale ereader.
    Mijn wens was om een prs900 te hebben uit Amerika. Nu zijn de mensen die ik kende niet gegaan vanwege de aswolk en onze vakantie kwam dichter en dichterbij. Toen toch maar de prs 600 aangeschaft. En hoe bevalt die tov de reader prs 300? Nou, het scherm spiegelt wat meer en het scherm geeft minder mooi de tekst weer. Het verschil is wat meer grijs ipv scherp onderscheid tussen zwart en wit. Maar dat mag natuurlijk de pret niet drukken, met andere woorden hoe bevalt het? Nou, ik moet zeggen dat ik hem steeds kwijt ben. Mijn vrouw leest steeds de boeken die ik erop heb. "O" zegt ze dan "dat lijkt mij ook wel een leuk boek" en vervolgens ben je dus de reader weer kwijt.
    Wel heb ik kort wat stukjes kunnen lezen van bijvoorbeeld pdf's van tijdschriften. Dat is niet te doen op deze reader. Daarvoor heb je dus beslist een bredere nodig. Die prs900 dus misschien, maar dat wordt op zijn vroegst september voordat die uit Amerika meegenomen kan worden door iemand die ik ken.
    Het principe van de ereader is nog steeds fantastisch, dus misschien dat we er op een gegeven moment wel twee op na gaan houden..

    BeantwoordenVerwijderen